Hantering av personuppgifter
Den 25 maj 2018 trädde en ny EU-lag ikraft som förkortas GDPR. Det står för General Data Protection Regulation och den ersätter den svenska personuppgiftslagen, PuL. Av denna anledning har vi också uppdaterat vår information om hur vi behandlar personuppgifter.
I samband med att person eller företag blir klient på Advokatfirman Henter AB godkänner klienten att Advokatfirman lagrar och använder uppgifter rörande klienten i syfte att biträda klienten och kunna fullfölja uppdrag som givits från domstol (exempelvis förordnande som bodelningsförrättare, boutredningsman och andra liknande uppdrag). Vidare lagras uppgifter för att efterleva bestämmelserna i bokföringslagen, bestämmelser om arkivering samt för att kunna genomföra jävsprövning innan advokatfirman åtar sig uppdrag.
Lagen är en förbättring för dig och ger dig främst fler rättigheter mot bolag som hanterar dina personuppgifter. En sak som är helt ny är att du när som helst kan begära att få en kopia på de personuppgifter du själv har gett oss.
Enligt GDPR har du rätt att få personuppgifter som är fel rättade och du har rätt att under vissa förutsättningar få dina personuppgifter raderade när de inte längre behövs. För oss som advokatbyrå finns det dock i vissa fall annan lagstiftning som gör att vi inte får radera dina personuppgifter. Vi är skyldiga att spara en del av dina personuppgifter under viss tid för att kunna uppfylla exempelvis regler i bokföringslagen och advokatsamfundets regler om bevarande av en akt under viss tid. Till skillnad mot många andra företag är en advokatfirma också skyldig att genomföra en jävsprövning innan uppdrag påbörjas. En jävsprövning sker för att säkerställa att advokatfirman inte åtar sig ett uppdrag som innebär att advokatbyrån åtar sig ärende som strider mot Dina intressen. För att kunna göra en sådan jävsprövning måste Ditt namn och Ditt personnummer sparas.
På samma sätt som innan har du rätt att få information om vilka personuppgifter som vi har om dig och för detta krävs inte längre en skriftlig begäran.
Eftersom Advokatfirman inte lämnar ut uppgifter till tredje part annat än efter godkännande från klient och i förekommande fall rörande inkassoärenden samt för att kunna fullfölja uppdrag från domstol innebär detta inte någon direkt skillnad mot den tidigare gällande PUL vad gäller behandling av information från klienten. Vi vill dock lämna nedan information för att säkerställa att Du som klient är medveten om vilka uppgifter som lagras, vilka system advokatfirman använder mm.
När person eller företag blir klient hos Advokatfirman så lämnar klienten utöver information i själva ärendet regelmässigt även information om personnummer, adress, email-adress etc. Advokatfirman arkiverar efter avslutat uppdrag akten i ärendet under 10 år. Därefter destrueras handlingarna i akten. Akten förvaras under arkiveringstiden f n på företaget. Namn och personnummer sparas i register för att kunna genomföra framtida jävskontroller.
Vilka system hamnar Dina personuppgifter i?
Advokatbyrån har avtal med Telia, Office365, där det lagras brev, inlagor till domstolar och andra skriftliga handlingar i ärendet. Telia har intygat att de följer bestämmelserna i GDPR.